צבעים אמיתיים

קבוצת סיוע לנוער בהתנהלות חברתית בעידן הדיגיטלי

ראו את ההודעה שלי בוואטס אפ או לא? אם אני לא אצא הקיץ לחופשה לא יהיה לי חומר לאינסטגרם! אם אני לא בטיקטוק אני לא קיים, אני לא מעלה תמונות אז חושבים ש"אין לי חיים", אין לי מספיק עוקבים, אני אתנקם בה עם תגובה מביכה, בריונות רשת, התעלמות, חווית נטישה ודחייה ואובססיות – כל אלו הם רק חלק ממה שמעסיק את הנוער היום.

"צבעים אמיתיים" היא מסגרת בה בני ובנות נוער מתבוננים בעצמם ללא פילטרים

כדי ללמוד כיצד להפיק את המיטב ממצבים חברתיים מאתגרים

קולאז' צבעים אמיתיים

התמודדות עם הזירה הדיגיטלית

עידן הרשתות החברתיות הפך את המציאות בה אנחנו חיים למאתגרת עבור כולנו, ועל אחת כמה וכמה עבור מתבגרות ומתבגרים. מילים כגון "חבר", "קבוצה", "שייכות" או "זהות" – הינן בעלות משמעויות חדשות, טעונות ומורכבות עוד יותר משהיו בעבר, לאור מגוון ערוצי התקשורת הדיגיטליים בהם הנוער עושה שימוש על בסיס יומיומי. זו המציאות והשגרה שלהם. כיום, נערכים פחות ופחות מפגשים פרונטליים וממשים בין חברים והזירה הדיגיטלית מתקיימת במשך כל שעות היממה, באופן מציף ומבלבל. 

בני ובנות הנוער חווים מגוון רחב של קשיים בפירוש מצבים וביצירת קשרים משמעותיים, חשיפה לא מותאמת של חייהם האישיים ללא שמירה על כללי מוגנות, צורך קיצוני באישור מהסביבה ועוד.

לאור הרצון בכינון אוטונומיה בגיל הנעורים, במקרים רבים המתבגרים אינם משתפים בנעשה ולא זוכים לתיווך, תמיכה או לסיוע מהורה, איש חינוך או מטפל או איש מקצוע. זו המסגרת החברתית הפעילה ביותר בה כל מתבגר לוקח חלק היום, בין אם ירצה בכך או לאו, ובין אם הוא מקובל בחברה, מנודה או בכל המנעד המתקיים בין השניים.

הקבוצה נועדה לתת מענה ייחודי לקשיים הללו,  ליצור מעורבות טיפולית באופן נגיש ולא מאיים. ניתן למנוע תהליכים חברתיים קשים כגון: בריונות, חרם, מצוקה נפשית, התבודדות וניתוק מהסביבה. התכנית עושה זאת בעזרת שימוש בכלים משפת האמנות והיכרות עם חומרים, המאפשרים עיסוק בתכנים טעונים באופן מורחק ושמור מחד אך ישיר, רלוונטי, תקשורתי והבעתי מאידך. 

התכנית מהווה הזדמנות ייחודית להשיג תועלות רבות, כגון:

  • ייסוד מסגרת תומכת לחברים בעלי מכנה משותף מאתגר ומחבר.
  • עריכת התבוננות על התנהלות במצבים חברתיים במרחבי המדיה השונים, ומתן כלים להתמודדות אפקטיבית עימם.
  • העמקת ההיכרות עם שפת האמנות ככלי תקשורת חזותי ומחבר בעל ייחוד, איכויות ותועלות משלו.
  • העלאת תחושת המסוגלות, הערך העצמי והערך החברתי של המשתתפים מתוך חיבור לכוחות חיוביים, יצירתיים ומעוררי אמפטיה.

מי יכול להזמין את התוכנית "צבעים אמיתיים"?

התוכנית אושרה והופעלה במסגרות חינוכיות במסגרת סל התוכניות החיצוניות (מספר התוכנית במאגר: 6789).

היא מיועדת לבתי ספר, ארגונים, מועצות, עיריות ומתנ"סים, המחפשים תוכנית טיפול למתבגרים עם קשיים חברתיים.

כמו כן, ניתן להזמינה באופן פרטי בהתארגנות הורים. 

לאילו גילאים?

הטיפול מיועד לבני ובנות נוער בגילאי חטיבה – תיכון.

איפה?

הטיפול מתבצע במסגרת המזמינה – בבית הספר, במתנ"ס וכו'.

כמה זמן?

12 מפגשים שבועיים באורך 90 דק' כל מפגש.

מה עוד חשוב לדעת?

 

  • אין צורך בידע או ניסיון קודמים באמנות ואין עיסוק שיפוטי ברמה האסתטית של העבודות.
  • הקבוצה תפעל במתכונת סגורה, תמנה עד 10 משתתפים קבועים ללא אפשרות להצטרף תוך כדי התהליך.
  • קבוצה ממוקדת קצרת טווח: משך הקבוצה יהיה 12 שבועות (מפגש אחד בשבוע). אורך כל מפגש כשתי שעות לימוד (90 דקות).
  • המפגשים יתקיימו במקום קבוע שיוגדר מראש על ידי בית הספר, בו ניתן לקיים קבוצה ללא הפרעות.
  • המפגשים מובנים וכוללים עבודה מונחית בחומרי אמנות ושיח אודות התכנים שיעלו לאורה ולאור הדינמיקה הקבוצתית שתיווצר עם הזמן.
התכנית "צבעים אמיתיים" התקיימה בבית ספרנו מתחילת שנה"ל תשע"ט, בשתי קבוצות שמנו 10 תלמידים כל אחת (בהפרדה לבנים ולבנות). שירה קשובה מאוד לילדים, מצליחה להכיר את החוזקות וגם את הקשיים של כל אחד. היא מתייעצת איתי כרכזת הכלה והשתלבות ועם יועצת שכבת ז', על מנת לייעל את המפגשים ולהכיר לעומק טוב יותר את הילדים.

בברכה
יפעת זבורוף
רכזת הכלה והשתלבות
ביה"ס עירוני ג' מודיעין
התכנית "צבעים אמיתיים" התקיימה בבית ספרנו בשנה"ל תש"פ. התכנית פעלה בהצלחה לתלמידים משכבת ז אשר הגיעו באופן קבוע, שיתפו פעולה ונתרמו רבות מהמפגשים עם שירה. שירה מובילה את התכנית במקצועיות ובהשקעה רבה ומעניקה יחס אישי ואכפתי לתלמידים בקבוצה. ישנם תלמידים שהצליחו ליצור קשרים חברתיים בזכות המפגשים ב"צבעים אמיתיים" .

בברכה,
מורן אבידן
יועצת חינוכית
חטיבת הביניים מו"ר.
(בית הספר העל יסודי מכבים רעות)

כיתבו לי ואחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן